donderdag 13 augustus 2009

Sproeikever


Deze kever werd gespot door Cros. De glimmer met zovele kleuren en nog metallic ook, liep in zijn lage gearing behoedzaam over het achterterras tussen alle onkruidjes en grassprietjes door. Hij banjert over steentjes heen met de gevorkte voetjes door het stof. Cros heeft al een tijdje oog voor bewegend 'spul' om mee te spelen, dus ook deze kever moet het gaan ontzien, dachten we. We leggen onze scones even neer om te kijken wat Cros er mee wil gaan doen. Net als haar zwarte neusje nog een kleine centimeter van het insect verwijderd is, springt Cros met 4 poezepootjes in de lucht, maakt daar een kwart slag en sprint ervan door om 3 meter verderop verbijsterd achterom te kijken en wat verward wast ze haar kop. We schieten onbedaarlijk in de lach door haar reactie. Ook Castel heeft dit toneel gadegeslagen en komt dichterbij. Castel wil de kever onderzoeken en zodra de grote zwarte hondenneus dicht bij de kever is, schrikt Castel ergens van en deinst een half metertje achteruit. Ongelovig benaderd ze de kever een 2e keer en nu schrikt ze weer terug en gaat wat onbeholpen met haar kop op haar rug in het gras liggen wroeten alsof er iets heel vies in haar neus is gekropen. Ook nu weer proesten we het uit, Cros blijft een eind uit de buurt en is al weer afgeleid door een dwarrelend blad. Ik vraag me toch af of ik het ook ruiken kan, wat die kever toch doet met een kleine poes en een middelgrote hond. Dus duik ik nog grinnikend op mijn knieëen en duik met mijn neus op de kever... Dichterbij als 2 centimeter kom ik niet; de slimme kleine kever sproeit iets in mijn gezicht en ogen. Het prikt een beetje en ik schrik ervan en blijf even op mijn knieëen zitten met het aangedane oog dicht. Ik kan hem al snel weer open doen. Blij verrast door dit vernuftige afweermechanisme van zo'n klein diertje lach ik met Marc mee. Super!! Moedig wandelt de kever al weer een stuk verderop, dit keer ongestoord zonder 3 neuzen boven zich. Het vocht waar we mee besproeit zijn ruikt naar Purol, best een lekkere geur eigenlijk. (Bovenstaand spectakel heeft 2 minuutjes geduurd. Het duurde 10 keer zo lang het op de weblog te krijgen, maar het is de herbeleving meer dan waard!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten