donderdag 5 november 2009

pompoen


Pompoenen. Er komt bij mij dan enkel het beeld van halloween binnenvallen. Of sierkalebassen die je kunt vriesdrogen en ter decoratie bij je voordeur neer kunt leggen. Hier is het herfstgroente nummer 1. In Nederland heb ik nog nooit iets pompoenerigs gegeten, hier ontkom je er niet aan. Iedereen maakt er soep en pruttelpotjes van, met prei en uien. Ik kreeg van P. een stuk mee. Het heeft in de verpakking nog 3 dagen in de keuken gelegen en weer weet ik niet wat ik ermee aan moet. Uiteindelijk trek ik de stoute schoenen aan en doe wat iedereen doet, hoezo volgzaam? Ik schil het harde gevaarte zorgvuldig en haal er wat beurse plekjes uit, snij wat teentjes knoflook, meet een halve liter water af en voeg alles met een bouillonblokje samen in een pannetje. Met het verse wittebrood van de markt is dat weer eens wat anders dan brood met brie en ham vanavond.
Zo zullen er nog vele experimenten volgen en leven we steeds meer 'la route Aveyronaisse'. Leuk en vaak nog lekker ook!

2 opmerkingen:

  1. lekkerrrrrrrrr met dunne schijfjes prei en wittebrood met versgemaakte kruidenboter van onder de gril; super!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve 10,
    Hier het recept van de pompoen stoofpot.

    Recept Kipstoofpot met pompoen en prei

    Hoofdgerecht (4 pers)
    800g kipkarbonaden
    2 el Mexicaanse kruiden (supermarkt)
    4 el olie
    2 dikke preien het wit in dikke ringen
    1 teen knoflook geperst
    1tl geraspte gemberwortel
    600gr.pompoen in stukjes
    250ml kippenbouillon (1/2 tablet)
    1 el vloeibare honing
    bosje koriander
    Kruid de kipkarbonadenmet de mexicaanse kruiden. Verwarm de olie in een braadpan met dikke bodem en bak de kipstukken rondom goudbruin.
    Neem de kip uit de pan, draai het vuur laag en voeg prei , knoflook, gember en pompoen toe en schep om tot alles een mooi olielaagje heeft.
    Voeg de kip toe, schenk de bouillon en honing erbij en breng tegen de kook aan.
    Laat de kip op laag vuur afgedekt 30 min. Zachtjes stoven.
    Voeg indien nodig wat vocht toe. Breng de stoofpot op smaak met zout en peper en bestrooi met koriander.
    Lekkel met lijst. Bereiden 10min / stoven 30 min.


    P.

    BeantwoordenVerwijderen