zaterdag 21 november 2009

Jan de Bouvrie-vloerbedekking

Na een hele ochtend de laatste stukjes vastlassen en koppelingen aandraaien, was het na het middagmaal zover; het vullen van het systeem met water om alle naden en koppelingen te kunnen controleren op lekkages. (Het systeem omvat; de ketel met uitgaande en binnenkomende leidingen, expansievat, alle radiatoren, ontluchters op 2 hoogste plekken en alle leidingen natuurlijk.) Omdat het een kleine 300 liter water kan bevatten in totaal, ging Marc rustig even zitten na het opendraaien van de kraan. Na 4 minuutjes, zijn eerste kopje koffie was nog niet op, loopt hij even naar de schuur. Ik naar binnen om eens te kijken of er al wat merkbaar is. HET REGENT IN DE KAMER OP 2 PLEKKEN!!!! Ik sprint naar boven en ontdek de lasnaden die nog niet goed dicht zijn, het kleed al deels doorweekt. Ik ren terug naar beneden, haal alle dweilen uit het keukenkastje en slinger ze op de natte plekken. Snel kijk ik in de zijkamer, ook daar een klein plasje. Omdat ik nattigheid voel en zie, ren ik naar beneden naar het middenhuis. Net om de hoek begin ik al te giechelen; het water stroomt als een beekje uit het washok en ik hoor het gesis van water dat onder druk ergens uitgeperst wordt. Om de hoek naast de wasmachine spuit het uit 2 leidingen tegelijk. Marc is op mijn geroep de schuur uit gerend en lacht met me mee. Hij proest het uit, want hij is gewoon vergeten 2 mofjes vast te lassen die nu gewoon los op de leidingen zitten.
"Maar goed dat we geen Jan de Bouvrie-Vloerbedekking hebben" zegt hij hard om het geluid van het spuitende water te kunnen overstemmen.
Verder lekken er 4 lasnaden en 5 koppelingen. Met dikke slangen laten we het hele systeem in de bar, het laagste punt, weer leeglopen. Marc last de naadjes dicht en draait de koppelingen aan. Weer laat hij het systeem vollopen en weer ontdekken we koppelingen en lasnaadjes die nog lekken. Onderwijl dweil ik, probeer ik de oneffen stenen vloer in het middenhuis droog te trekken en film ik alle nattigheid.
Na 4 keer het systeem vullen en weer leeg laten lopen is het tijd om de radiatoren te ontluchten en het systeem bij te vullen. We checken weer alle leidingen, lasnaden en koppelingen. Marc zet de pomp eerst een uurtje aan, om al het water rond te laten pompen. Het ontluchten is erg goed gelukt, geen hikje te horen van een luchtbel hier of daar! Pas als het gaat schemeren, gaat de vlam in de ketel voor de echte test. Ik vraag wat er mis kan gaan, maar we kunnen beiden niks verzinnen.
Na een klein half uur is er al verschil voelbaar tussen de warmwater leidingen en de koude.
Door deze testdag is het in iedere ruimte een chaos, hebben alle katten gebruik gemaakt van openstaande deuren en de bedden behaard. De afwas staat nog in de keuken, het herfstblad is tot in alle hoeken gewaaid en het vuur in de schouw is uit. Maar een spannend moment is het, na maanden werken, leren, sjouwen en lassen en vele euro's armer hebben we wel een complete CV-installatie op hout.
Totale kosten 2500 euro, inclusief alle benodigde toebehoren. Een nieuwe CV-ketel met eenzelfde vermogen, exclusief radiatoren en leidingen!!!, kost ongeveer 5000 euro.
Het is nu al de moeite waard, terwijl ik toch nog met koude vingertjes dit bericht zit te tikken. De voorpret was geweldig!! Het kopen, ontkoppelen en vervoeren van de 60 jaar oude knalrode ketel, het leren lassen (20 gaatjes in Marc's shirts en jassen), het contact met de leverancier van de koppelingen en andere details (veeeeel korting gekregen en een gratis nieuw thermometertje, want dat werd niet meer verkocht) en natuurlijk de regenbui en de rivier in huis.
Later vanavond meer informatie of we ook echt warme ruimtes hebben, we hebben geen idee! En later deze week een filmpje over vandaag.

3 opmerkingen:

  1. Ik vind het heerlijk om een zachte vloer te hebben. Zo kan je dan over de vloer lopen zonder dat je er koude voeten aan overhoudt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. is waar, hier niet haalbaar (en gelukkig maar met beestjes in huis en vallen-en-opstaan-geklus). we hebben pantoffels leren dragen en zomers, als de deuren lekker open staan, is het fijn afkoelen op de koude vloeren.

      Verwijderen
  2. Helemaal eens met daniel. Je hebt dan ook geen vloerverwarming nodig, omdat je toch geen koude voeten krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen