zondag 6 juni 2010

Slangen

Of ik nu op het asfalt rij, het bospad of even naar de waslijn boven de keuken loop. Een rondje moestuin doe of bosaardbeien pluk; de SLANGEN!!
Werkelijk overal en zo onverwacht. De bruin gevlekte snelle slang. Ranker dan een couleuvre, wacht tot het allerlaatste moment, om dan sissend de berm in te schieten om binnen 1 meter werkelijk te verdwijnen in de begroeiing, in rotsspleten en muurtjes. De couleuvre laat nog net niet op zich trappen, maar zal geen hazenpad kiezen. Nee, de zwarte glanzende effen couleuvre met een mooi egale licht gele buik en een afgerond koppie, glijdt met glimmende oogjes bedaard weg en blijft nog even in het zicht. Als de slang wil zeggen dat je zijn of haar terrein betreedt en daar ook heel rustig op reageert. Niet als wild dus.
Op de weg zijn ze ten dode opgeschreven. Als de trillingen van het wegdek te bedreigend zijn, zetten ze zich pas in beweging... Veel te laat voor de snelheid van het verkeer. De plat gereden slangen liggen overal. Ik ben van de week nog voor 2 mooie volwassen exemplaren op de rem gaan staan. (Gelukkig in de wetenschap dat er niks achter me reed.) Keurig op tijd, om ze rustig weg te zien glijden over het warme asfalt, de beschutting van de bermen in.
Elke keer dat ik met hoge goede schoenen en een fototoestel erop uitga... geen slang te vinden, ook al kijk ik drie stappen vooruit en ga ik stap voor stap.
Elke keer dat ik op slippertjes even een 'rondje' doe, of met m'n handen vol op het erf loop, schrik ik weer als ik een slang weg zie vliegen of relaxed 'glijden'. Dan baal ik ook weer dat ik het toestel niet paraat bij me had.
Het zijn er erg veel dit jaar, ze zijn alert en snel. (behalve op het asfalt dan hè)
Ze blijven ons ontzag inboezemen. Marc zit binnen achter de pc en ik sta achter het kastje bij de grote notenboom. En ja, daar ligt weer zo'n statige couleuvre een wakker tukje te doen.
Hij ziet mij natuurlijk eerder en gaat aan de wandel. Het dier is ruim anderhalve meter lang!!!!! Respect!
Als ik na 5 minuten bij het zelfde kruispuntje in de moestuin kom, glijdt hij bedaard over het pad. Ik sta stil, want ik kan het dier eens rustig bewonderen. Ik roep 1 keer heel hard 'Marc!!' en hij komt gelijk. Samen kijken we naar dit prachtige dier. Het kwaad en Genezing, Gevaar en Wijsheid, de slang....
Fantastisch dat we in een omgeving leven waar deze dieren gewoon eigen zijn en een eigen plaats kennen.


Dus ja, een bericht over slangen, maar geen mooie foto... Ik blijf erop jagen, ooit komt ie, die close-up van een slang.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten