woensdag 21 april 2010

Dagje warmte

Is het geen plaatje!
We vertrekken vroeg, Marc zet ik af bij vrienden. Om een gevelde boom klein te zagen. Ik ga door naar P&W's huis om het voor hun komst en kijkers en een logé in orde te maken. Open alle luiken en lucht de Gite en het huis. Zet de tuinstoelen buiten, zuig de vliegen op die de vloer gespikkeld maken en haal een stofdoek over de meubels. Ik knip nog wat bloesemtakken en leg ze in een geemailleerde oude po. Voor op de tuintafel, dat waait tenminste niet om. Het huis ziet er super uit zo, met de rode open luiken, alle lentebloemen en de zon die alles zo'n frisse kleur geeft in de lente. Ik vind het heerlijk om te doen.
Vroeger, ow wat klinkt dat ouderwets, was het ook een feest om thuis te komen van vakantie. Bloemetjes op tafel, schoon en opgeruimd en wat eten in de koeling. Dat is tenminste thuiskomen!!

Elke keer als ik me op het terras begeef, met emmers, gieters, sleutelbos en doekje, is het een geritsel van jewelste in de struikjes en bloemen. iedere gewone hagedis, hier ook met staart dus geen katten in de buurt, heeft er zijn territoriumpje; 1 struik. De grote groene hagedis heeft een hele muur tot zijn beschikking. Op de foto het vrouwtje dat me nieuwsgierig op neemt terwijl ik foto's maak. Deze diertjes zijn minder schuw als de gewone bruine.Het mannetje is wat voorzichtiger en probeert schuw wat zonnestraaltjes te pakken om zich van z'n oude huid te ontdoen. De geschubte velletjes hangen nog aan de poten en zijn rug.

Precies om 'midi' haal ik Marc op. Hij heeft zelfs al het meeste maaiwerk kunnen doen. We zwaaien hun Parijse buurtjes gedag en rijden naar huis waar ik snel een hapje eten kook. Het is erg erg warm vandaag, te heet om buiten wat te doen.
Ik ga eindelijk eens puinruimen in huis. Het vuil en stof van een maand wegpoetsen, kamers boven luchten en rommel opruimen. Ditjes en datjes die overal verspreid liggen. Sorteren van wat kasten in de kamer. Alles ligt door elkaar en ben de helft van m'n spullen kwijt. De bar moet ook nog opgeruimd en de keuken eens goed gereorganiseerd worden. Maar dat is voor een andere keer.
De afwas laat ik staan tot laat. Morgen moet Marc heel erg vroeg weg om de auto naar de garage te brengen. Dus vroeg dag is vroeg naar bed...
De franse film die we kijken is weer een heel aparte. Ik kan het niet eens uitleggen maar het belangrijkste dat we eruit pikken is dat je nu leeft, morgen niet bestaat en liefde IS. Het klinkt ontzettend vaag, maar het waarom deed niet eens ter zake. Als het IS, vervalt de rest, is niet meer relevant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten