vrijdag 11 december 2009

un message qui pousse

Gedurende deze dag zal ik steeds stukjes aan dit bericht toevoegen.
Dan wel in het Frans, Nederlands of Engels; Een groei-bericht.
Aujourd'hui j'écrie continuellement. En-dessous j'explique T'as me dit je faus écrire en français plus et plus, parce'que tu ne me comprend pas. Je sais que je fait beaucoup des fautes, mais c'est pas grave apres un an.
This post will be growing all day long. I promised French friends to write more in French and it is a great way of practising the language. I know i make a lot of mistakes, but after one year i don't mind, it will grow each moment i enjoy life here!
Last night we waited to go to sleep, because all the presents above the cheminée were too attractive for Marc. After midnight he openend one of the 5 presents and he picked the bottle of Gardhu, so we could have a quality-drink before bed-time.
We're expecting some friends tonight for a simple dinner-party. I bake some herbs-bread for that moment. It will smell great here.

We worden pas rond 10 uur wakker op deze prachtige dag. Geen mist of wolkje om ons huis heen en een zon die wel wil vandaag! Het is heel bijzonder als Marc na 9 uur opstaat, echt feest en jarig!
Ik krijg van een franse vriend per mail een beetje op mijn kop dat ik zo weinig in het frans schrijf op de blog. Ik besef me dat het me heel erg zou raken als een Nederlander hetzelfde gezegd zou hebben. Van hem kan ik het op een leuke manier bevatten, toch de taal misschien die me vrijer laat zijn. Dat ik me minder snel laat raken door het cultuurverschil...

Ik bak voor vanavond vers kruidenbrood.
De cakes zijn goed gelukt gisteren. Ik moest improviseren met rietsuiker, want ik heb de wekpot met kristalsuiker kapot laten vallen. Heel de keuken onder de plakkerige korreltjes vermengd met stukjes glas. Enigszins vertraging in mijn planning, maar het kan de smaak en de pret niet drukken.
Het brood staat te rijzen in de schouw, voor die kleine hoeveelheden gaat dat perfect.

Hier soir nous avons attendu pour le moment que c'est apres 0:00 heures. Marc est très curious du contenu des 5 cadeaux sûr la cheminée et il donne luimême une... Le bouteille avec Cardhu (whiskey :-) Le deuxièm cadeau est un briquet ancien avec les petites pierres à feu. Les autres sont pour apres la nuit.
Nous réveillons 10 heures, terrible, trop tard!! Je veux cuir du pain épicer, mariner l'entrecotes, nettoyer la maison, guide nos fêtes au SecondLife, faire une dame de moi-même (c'est la plus difficile tâche!!) écrire un message aux 3 langues, décorer la maison un petit plus pour Noël, me régaler dans le soleil, garde le gâteau sûr la table (Cros est un voleur!!) et plus et plus et plus.....
Je ne suis pas un mille-pattes. Pourquoi je ce demande moi-même??
Les cadeaux sont achetés chez un broccanterie ici... pas cher et trés bonnes.

De kandelaar (hij weet niet dat er nog één ingepakt op de schouw ligt) valt in goede aarde. De 'aansteker' ook. Van de fles whiskey ging hij ook al glunderen, dus met de kadootjes zit het wel goed.
Marc aime les cadeaux, je suis contente. C'est toujours difficile de trouver quelque chose original.

Le temps est très bon! Je peux être dehors sans manteau. C'est un vendredi paisible avec les décorations, le soleil, lui qui fête son anniversaire, Castel qui dors sûr le terras et la pâte levée chez le feu...

Het is een heel vredig dagje zo, laat uit bed, vanavond pas koken, cake als ontbijt met lekkere koffie. De zon die schijnt en zo dat ik in een wollen jurkje zo naar buiten kan, Castel die ligt te suffen met soezende katten om haar heen.

Laat in de middag ruikt de woonkeuken naar vers kruidenbrood, ze zijn goed gelukt!!
Marc had toch liever een gewone dag gehad, beetje zagen samen en rommelen en 's avonds dat bammetje. Ik denk dat hij niet zo goed raad weet met de minmale opsmuk, maar dat is niet echt nieuw. Ieder jaar een beetje hetzelfde, wel of niet iets ' vieren' en hoe ' vier' je eigenlijk iets. M'n schat wil zo graag het wiel opnieuw uitvinden met betrekking op alles. Ook het begrip vieren of het doorleven van. Ik voel me prettig genoeg bij het doen zoals ik vind dat het hoort/kan. Ik doe vandaag lekker mijn ding. Overal zijn naaldboomtakjes te zien die met een rood kado-lint aan spijkers en objecten hangen. Kaarsjes branden overal, dit ga ik zo ook buiten doen. Het is hier aarde donker zonder maan en de modder is na 1 dag zon niet opgedroogd.
Ook de route buitenom naar het toilet zal verlicht zijn, wel zo makkelijk...

J'illumine le terrain avant l'arrivé de visite avec beaucoup des petites bougies. C' est trop sombre sur le terrain sans lumieres. Du pain est superb...
Le vent a souflé le demi des bougies, mais la maison entre tout les petites lumieres est magnifique!! :-)

Het was een heerlijke avond en we hebben voornamelijk frans gesproken. Het franse stel (B&S) heeft jaren bij H (H&T waren er natuurlijk ook) engelse les gevolgd. En het gaat hen heel goed af. Heel knap, want er is weinig te oefen voor hen hier. Voor ons des te meer natuurlijk. Het is warm in huis en de entrecots op het rooster in de schouw zorgen voor een ontzettend lekkere geur in huis. Heel bijzonder met het kruidenbrood (alom bewonderd om zijn smaak, leuk!) en de te plakkerig uitgevallen tagliatelle die ik net wat te lang heb laten koken.
Het heldere groentensoepje van Honig wordt ook gewaardeerd. Door de verse groenten misschien??? Ik had geen puf om zelf soep te maken na 2 cakes, 2 broden, huis versieren, de kaarsjes buiten neerzetten enzovoorts.. maar alles bij elkaar ben ik haast trots op mezelf dat ik in deze kleine ruimte met zijn mini-keuken toch iets op tafel kan zetten voor 6 mensen. En we vonden het heel fijn eens met z'n zessen bij elkaar te komen. We hebben een half jaar geprobeerd dit te plannen en Marc's verjaardag was een goed moment.

De keuken is 1 grote afwas-berg. Ik vind het goed, morgen weer een dag. De versiering kan blijven, dat is ook voor de kerst.
Ik kan me een jaar laven in Margrieten en Libelles van H. Boeken, chocolade, wijn en Confit de Canard is voor laters en ik ben erg moe van de dag.
Het is al over twaalven, de dag zit erop... Een hele mooie dag, een feestdag in de warme winterzon, een fijne dag. Mag op het lijstje van de toppers.

2 opmerkingen:

  1. Bedankt voor een interessante blog

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Marc, ik stuur binnenkort weer een pakketje, en daar staat in een van de national geographics een mooi stukje over een stam in donker en droog afrika. Die vieren ook nooit iets. Geen geboorte, getrouwd ben je als je samen naast het vuur geslapen hebt en goden kennen ze al helemaal niet. Moet toegeven, dat is meer mijn ding, want van al de ophef wordt ik altijd wat onrustig. Doe maar gewoon.......toch ?

    BeantwoordenVerwijderen