dinsdag 8 december 2009

Guirlande

Hij kon het niet laten om even te komen kijken....

Ik was het al lang van plan, maar de tijd en de bottels waren nog niet rijp.
Een guirlande boven de schouw maken voor tijdens deze donkere maand met het feest van het licht; Kerstmis.
Gisteren regende het en ik moest even 'naar de overkant' om geleende films terug te brengen. Daar staat een prachtig naaldbos en een afsnij-route voor 4x4 wordt geflankeert door rozenbottels. Volle struiken met felrode bessen die afsteken tegen de sombere boassages en fleurig kleuren bij al het korsmos.
Met buikpijn, dat heb ik dan zo eens in de maand, toch maar dat bos in gedoken met stokzaag en snoeischaar. Natuurlijk geen regenkleding aan, maar ik weet nu dat ik thuiskom in een warm knus huisje, ik doe het maar even zo. Des te fijner is het opwarmen bij de kachels en de schouw.
De rest van de dag was het erg hard werken om het grote Kerstfeest met evenementen op SL voor te bereiden. Daar gaat zoveel tijd in zitten. Het verdiend zichzelf waarschijnlijk wel terug.
Ik sla zelfs een keertje yoga over, Marc voelt zich ook brak, een beetje katerig, terwijl we zondagavond geen gekke dingen gedaan hebben.
De voorbereidingen voor het maken van de guirlande tref ik deze morgen. Ik meet de schouw op (2.30m), boor bevestigingsgaatjes in de bamboe-stok die het geheel moet gaan houden en knip kippengaas op maat. Tegen de lunch liggen er 3 gevouwen stukjes gaas, die met veel ijzerdraadjes aan de stok zijn bevestigd. De halve schuur-vloer wordt bedekt met naaldboom takjes (4 soorten van werkelijk prachtige kwaliteit), hulsttakken zwaarbeladen met de rode besjes, rozenbottels (ook al zo vol van kleur en volume) korsmos-plukken, rood lint en lampjes.
Ieder takje steek ik zorgvuldig in het gaas in de juiste richting. het is een enorm werk om het gaas bedekt te krijgen en de lampjes zichtbaar te houden. De versiering van het geheel is het leukste om te doen. Ik kan wel aan de gang blijven, maar dan wordt het geheel zo druk. Marc en ik keuren hem 'klaar' en hangen hem gelijk op.
Wat een feest!!!
Dit is bijna een must om rond deze dagen in huis én boven de schouw te hebben hangen.
Ik zou bijna zeggen dat de schouw hier gebouwt is om er een kerst-guirlande aan op te hangen.
's Avonds heeft Cros weer een muis gevangen en sleept het spring-levende diertje aan het puntje van z'n staartje door het huis. Plots zijn Cros en de muis verdwenen en Cros zit na 10 minuutjes gewoon weer aan de brokkendis.... Ach ja, soms is de muis de kat te snel af.

1 opmerking: