donderdag 28 maart 2013

De ziel




Ik loop met mijn ziel onder de arm. Dat ding dat zich in veel mensen schuil lijkt te houden. Velen blijken hem , en haar, verkocht te hebben. Aan het materialisme of het geld, een schijnzekerheid of partner. Ik moet toegeven dat het vroeger makkelijker was. Toen hield mijn ziel zich op in mijn onderbewuste en had ik als ego geen last van dat ding. Ik kwam iemand tegen die mijn ziel zag en moest bekennen die van hem ook te zien, dwars door die schillen van huid en haar heen. Die twee zielen die elkaar zo duidelijk zagen, hadden andere plannen als wij, voor zover een ziel plannen kan hebben. Ik heb me vanaf dat moment niet meer verzet tegen wat die twee bekonkelden samen. Als ze wat uit te werken hebben, moeten ze dat maar gewoon doen. Maar na een jaar of 7 leven aangestuurd door die ziel van mij, heb ik er af en toe even genoeg van. Ook al bracht het me veel goeds en ziet het leven er mooier en veel completer uit met die ziel dichter aan het transparante oppervlak. Vandaag neem ik ‘het ding’ mee onder de arm. Van keuken naar kamer, naar badkamer en WC, zo groot is dit huis nu ook weer niet.
Alles dat mijn ego had willen doen afgelopen dagen is verhinderd door de verrekte spier. Alles dat datzelfde ego had willen aanpakken, had willen vatten, blijkt even niet relevant en niet ter zake. Rust! Schreeuwt de ziel. “Stoppen jij, stilstaan, niks doen wat niet van belang is. En nee, klein nietig ego, dat bepaal jij niet zelf, dat doe ik wel even voor je.“
Zodoende meld ik me ziek bij vrouw Ravelac, draag ik al het werk over aan Marc, die vanochtend vertrok voor de maandboodschappen en mij hier terug laat zakken in mijn bubble. Ziel en lijf spannen tegen me samen, Marc doet mee. Hij weet hoe goed het is me te laten sudderen totdat de draadjes loslaten van elkaar en mij als geheel zelfstandig maken. Deze ochtend teken ik mijn ziel zoals het is, voor mij, voor nu. En daarom loop ik ermee onder mijn arm, zonder dat het ding me uit mijn evenwicht brengt, de draadjes weten zich toch wel verbonden.
Draag ik de ziel onder mijn arm? Of word ik gedragen door mijn ziel?

Illustratie; by Tien mbv Photoshop CS5
Met dank aan; Renee, Marc, Herman, Schrijverspunt.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten