donderdag 25 maart 2010

Dag 1

De stormwind houdt aan, wat mij erg onrustig maakt. Om half 8 sta ik al naast m'n bed. Het huis nog in diepe stilte. Op Shadow na geen kat te bekennen, gevlucht voor de nieuwe situatie 'gast met hond' . Van Pipo kennen we dit gedrag, van de andere 3 niet. Het benzinehokje naast de schuur is het toevluchtsoord voor Cros in geval van nood en deze keer heeft hij Joppie met zich meegenomen. Beide hebben ze er een plekje gevonden om te pitten. Aai heeft bij Marc overnacht, ik vind het lief dat hij een uitzondering maakt voor haar als er gasten met honden zijn.
We hebben nooit een strak schema en moeten altijd maar zien wat voor weer het wordt. Naast de harde wind begint de dag mooi met zon en af en toe een wolk.
Marc gaat een zeef maken van een oude beddenveer en wat schaduwdoek. Het blijkt fantastisch te werken. Roel en ik gaan met de 2 honden, absoluut geen speelmakkers, naar de stal. We hebben de oude ezelmest nodig voor het aardappelveldje. Meer een steile helling die ook nog ontgonnen moet worden voor half april. Maar eerst moeten alle lauzes eruit, de werkbank, de vaten die vol zitten met oude diesel, kannetjes en andere rommel.
Marc kan het niet laten en komt kijken zodra hij klaar is met het zeven van de eerste kruiwagen zand. Het zand moet fijn en schoon zijn om er voegsel van te maken voor het achter terras.
Roel en ik sjouwen lauzen en babbelen wat af terwijl Castel rondsnuffelt en Yo als een echte Arubaanse hond, gaat liggen zonnen of Roel achterna loopt. Ze krijgt er het heen en weer van en zoekt een plekje om haar kop op de voorpoten te leggen. Overal zie ik speenkruid, longkruid en vergeet-me-nietjes in bloei. Het lijkt een prachtige dag te blijven. Maar rond het middagmaal trekt het dicht en de wind wordt nog harder. Storm...
Ik maak me altijd zorgen om Pipo, dus voor de afwas ga ik eerst zoeken. Waarschijnlijk ligt hij op de helling tussen stal en stalpad, waar hij snachts op muizenjacht gaat.
Aai struint en roept met me mee. Als Roel met 2 honden achter zich aan naar de rivier loopt, nadat ik hem de paadjes heb laten zien, heeft hij Pipo al gezien.
Ik klauter naar poes toe die een prachtig rond kuiltje gemaakt heeft en er ligt te pitten alsof hij nooit ergens anders heeft gewoond.
Pipo laat zich naar huis dragen, maar hij wil niet even binnen brokjes eten. Op zijn hoede blijft hij op het terras wat rondhangen.
En de afwas is al gedaan als ik met Pipo thuis kom!!!! Wauw, een verrassing.
Ik ben erg blij dat we nu al 'eventjes' zo'n berg werk verzet hebben.
Alle mest is al boven, nog wel in de bak van de auto, maar een lege 'schone' stal is al heel wat.
Ik ga zo zomen naaien in de tochtgordijnen. Roel is vissen, Marc doet een dutje. Het was ook na middernacht voor we naar bed gingen.
Ik kan er zo snel nog weinig over zeggen, maar deze gast is fijn gezelschap, gaat zijn eigen gang en is zo flexibel dat we makkelijk bij onszelf kunnen blijven. Weer anders en uniek, weer leerzaam en onverwacht zijn deze extra handen welkom. Pienter en vol ideeen zit hij ook.
Ondanks de wind en de wat bange poezen, is er veel rust in deze nieuwe setting.

Smiddags gaan we met z'n drieeen een huis bekijken, dat we wat 'verkoopbaarder' kunnen maken voor een plaatselijke makelaar. De tuin en misschien wat schoonmaken binnen. We verbazen ons over de franse bouwstijl en inrichting, de rommelige vieze schuur met z'n containers aan afval, troep. Het is volledig dichtgetrokken en het waait fris en nog hard.
Via een Table d'Orientation rijden we terug. Roel kan zich zo goed orienteren, waar hij vandaan kwam woensdagavond, waar de gorges ligt ten opzichte van wat andere orientatiepunten. Een stuwmeer ligt hoog in de bergen vol wat te glinsteren in het late licht. Lichtgrijs dat veranderd in blauw als er geen bewolking is. De zonsondergang zet zich in en dat geeft wat mat donker gelige strepen in de verte aan een wel heel weidse horizon deze avond.
Thuis zetten we het eten klaar als Roel nog wat mijmerd in de moestuin, weemoedig en verlangend nagekeken door Yo die bij het hekje staat en weet dat ze daar niet komen mag.

Daarna kijken we de film 2012. (In het verlende van die andere film en het boek dat ook gaat over het 'einde der tijden' . De tijden voor de mensheid, niet van moeder aarde, zij draait gewoon door. Misschien op een andere as in de tegenovergestelde richting.
De mannen gaan vroeg naar bed en ik loop nog even in het licht van de maan, vergezeld door Joppie, naar de oprit en ga zitten op een flinke steen. Joppie waakt en kruipt in me, terwijl we alletwee luisteren naar de uil die vlakbij roept.
De vleermuizen zijn ook wakker, maar nu valt er niets te eten, die wind waait alles weg.
Thuis zit er een piepklein muisje in elkaar gedoken voor de onderste traptrede. Versuft en geschrokken van één van de kattekaken. Ik friemel het trillende warme diertje tussen mijn duim en wijsvinger in het nekvel en zet het buiten weg. Pipo kijkt me schichtig aan en vliegt naar binnen.
Een goede eerste dag.

1 opmerking: