vrijdag 30 november 2012

Cijfers

Bovenstaande afbeelding is enkel van Open naar Frankrijk en geeft niet het complete beeld weer.

Ik blog al sinds mei 2008. Dat maakt meer als 4,5 jaar, 55 maanden en een kleine 2000 logs. Daarvoor schreef ik in schriften, op velletjes wc-papier, kleine notitieboekjes en verder op de achterkant van kassabonnetjes of andere stukjes onbeprint beschrijfbaar materiaal. Veel daarvan is zoek geraakt, verbrand, versnipperd of ligt nog in een kist tussen foto's en andere herinneringen als kindertekeningen, brieven en wenskaarten, artikelen en een enkel overlijdensbericht. Archief dus. Het archief van een weblog is niet tastbaar, maar moeilijk te verliezen. Of eind dit jaar moet internet verleden tijd zijn net als elektriciteit en andere moderne middelen die we als vanzelfsprekend ervaren. We zouden dan in ieder geval terug grijpen naar de drukkunst, echte boeken gemaakt van papier. (sorry bomen)
Maar even terug naar mijn archief van een kleine 2000 berichten al dan niet gepubliceerd of als concept nog steeds op het systeem. Ik gebruik sinds oktober 2009 Google Analytics. Een extra stukje software dat websites waar je de beheerder van bent analyseert met diepgang en accuratesse. Af en toe pittig de gegevens te vinden en te lezen, het programma wordt meestal gebruikt door bedrijven en hun eigen analytische breinen die de cijfers in de gaten moeten houden. Je kunt het zo gek niet bedenken of het wordt via dit programma bijgehouden en netjes voor je op een rij gezet. Ook de support en het hulp-forum zijn ongekend, snel en behulpzaam. Ik heb nooit langer dan 24 uur hoeven ploeteren om een probleem op te lossen. Nu scheelt het wel iets dat Blogger ook van Google is. Ik ben zo gezegd 'vergoogled'. Of dit zwart of wit is, slecht of okee? Geen idee.

Tot op heden;
Ik heb 96.644 bezoekers gehad
Waarvan 31.159 unieke IP adressen/bezoekers
Een 174.723 pagina's zijn bekeken
Men bleef gemiddeld 2,5 minuten plakken op mijn weblogs, per bezoek
69% zijn steeds terug kerende bezoekers
31% zijn nieuwe bezoekers

Ik kan met niemand vergelijken. Of dit veel, lang, triest of succesvol betekent weet ik ook niet. Dus eigenlijk zegt me dit overzicht helemaal niks, maar toch heeft het een stimulerende uitwerking om te blijven schrijven, ook voor mijn lezers. Een ruime 30.000 unieke bezoekers bevatten een hoog percentage aan steeds terug kerende lezers en zelfs relatief succesvolle magazineredacteuren zouden scheel zien van jaloezie bij deze aantallen.

2 opmerkingen:

  1. Hier ook geen idee. Ik zit sinds februari dit jaar op WP, daarvoor op Blogger. Sinds ik hier zit, heb ik 153,530 pageviews gehad. Er staan 886 berichten op, maar die heb ik ook geëxporteerd van Blogger. Bloggen die ik sinds april 2008. Eerst anoniem/afgeschermd, later voor het publiek. Ik kan niet zien hoeveel unieke bezoekers ik heb. Zit momenteel op een gemiddelde van bijna 800 pageviews per dag. Geen idee of dat veel is. Maakt me ook niet uit, ik doe het voor mezelf. Ik heb er lol in. Alle commentaren zijn me dierbaar, ik heb een aantal irl vrienden aan het bloggen overgehouden. Mán, het is zo'n leuke hobby :)

    BeantwoordenVerwijderen