maandag 28 maart 2011

De kip & het ei

Kok de Haan

Opperkip Kip 1 met op achtergrond Kippetje 2
Vandaag toch de guillotine maar open en afwachten, terwijl we de honden en katten in de gaten houden. Cros is buiten de enige die niets van honden aantrekt, blaffend en buitelend of niet. Hij heeft het al vlot in de gaten en gaat op het hout zitten wachten, dutten, wassen, dromen en kijken. Ik moet ze na een uur in het hok op de stenen bij de uitgang zetten. Haan en Opperkip komen schoorpotend de loopplank af en gaan er wat scharrelen. Kip 1 en Kip 2 doen daar niet aan mee. Hen zet ik een half uur later gewoon weer in de uitgang en met een zetje vertrekken ze uiteindelijk toch, om gadegeslagen en steeds bijna omsingeld door Cros in de gaten gehouden te worden. Ze blijven op de twee vierkante meter onder de loopplank en ingang van het hok. Ik zoek mee naar beestjes en lekkere plantjes wat ze zeer waarderen, eten uit mijn hand en kijken me steeds onderzoekend maar vol vertrouwen aan.
Als het tijd is ze naar binnen te doen wordt het spannend. Marc gaat in het hok met een bakje eten staan rammelen, maar ze reageren niet. Terwijl hij blijft rammelen, probeer ik ze alle vier in de ingang te zetten, wat met drie kipjes prima lukt want de Opperkip -de diepst rode, minst bevreesd en kipje de voorste- laat zich er al tokkend inzetten. Haan de Kok denkt er anders over, angsthaas of eigenzinnig? Hij vliegt de verhoging af op onbekend terrein bijna in de bek van Castel die gelijk toehapt en zich klaar maakt voor het vangen van een mals stukje haan. M&M moeten hard schreeuwen naar Castel voor ze de veren loslaat en haar hok induikt om daar heel plat te gaan liggen. Haan is woest en rent Castels hok in om die hond een lesje te leren. Marc komt tussenbeide en Haan loopt met geheven kop rustig te stappen voor de schuur. Samen drijven we hem het hok in en laten hem zelf over de rand bij de kipjes lopen. Pfffff dat is gelukt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten