maandag 28 februari 2011

Spaghetti


Al klussende aan het kippenhok, komt Marc erachter dat er 1 lichtschakelaar in het hok zit voor twee lampen. Te weten een peertje dat binnen aan een draadje hangt en een felle verschijner die buiten aan de schuur is bevestigd. Dus beide lampen gaan branden als je die ene knop indrukt.
Nu we toch bezig zijn, moet dat echt veranderd worden.
Marc haalde enen en tweëen op de mts voor het vak 'electriciteit'. Ik kan prima logisch denken en heb er ook geen verstand van, maar wel een frisse blik die nog wel eens voor heel goede ideëen zorgt. Maar m'n lief wil het eerst zelf uitvinden, ook al blijft hij blokkeren op aansluitschema's, wirwar van vrolijk gekleurde draadjes en het verschil tussen de schakelaars in Nederland en Frankrijk.
Natuurlijk kruipt hij internet op om te zoeken naar de juiste manier van aansluiten om geen kortsluiting te veroorzaken. Natuurlijk doe ik hetzelfde en denk mee. Ik besluit de enige andere dubbele schakelaar in huis met een intern onderzoek te bezwaren, ook al is dit ooit niet goed aangesloten door m'n lief. Het ene lampje kan pas branden als je de andere lamp ook aandoet. Andersom doen geen van de twee het. Maar hier zit tenminste een 'binnenhuis' in dat er hetzelfde uitziet als die Marc nu wil gebruiken voor het kippenhok.
Op internet vinden we fantastische plaatjes, schema's en in diverse talen, wauw!! Maar de schakelaars zien er 'hollands' uit en komen absoluut niet overheen met het ding dat Marc in zijn handen geklemd houdt. Verder lopen de draadjes hier ook anders en er staan nergens dezelfde afkortingen of letters als op de internet aansluitschema's voor wisselschakelaars....
Terwijl ik meedenk, meezoek en probeer het op een rij te krijgen, blijft m'n schat herhalen dat hij er niet uit komt, 'ja-maren' en me onderbreken.
Ik geef het op, dit is me te warrig en ik word een beetje boos on top of de boosheid die me vanochtend ten deel viel na het ontvangen van een mail van onze huisoppas. Waarin we eigenlijk beschuldigd worden van het feit dat de oppas in de problemen verkeert en 'zij er niet toe doen in onze beleving'.
Dit terwijl ik er afgelopen maand twee keer ben geweest, er gekletst is, bijgepraat en, voor zover mogelijk, toch alles besproken is om deze ook warrige situatie zo helder mogelijk te krijgen. Een trap na en een dolk in onze rug, terwijl wij het naar eer en geweten en beste kunnen geregeld hebben zonder er ook maar iemand een nadeel van te laten ondervinden. Ja, wij zelf!, in verband met die torenhoge hypotheek.
De wirwar, de spaghetti, de draadjes en lijntjes -en deze in de dubbele zin des woords- blijken alleen maar ontward te kunnen worden door een draadtang, of misschien zelfs een betonschaar! En nog zijn we met z'n allen aan het proberen geen kortsluiting te veroorzaken.
Ik heb echt gefaald in deze! Ik trek even mijn handen terug van het helpen van m'n lief met de dubbele schakelaar en ga zo koken, Spaghetti natuurlijk!

1 opmerking:

  1. Spaghetti in je hoofd,spaghetti in je huis en spaghetti op je bord,Morgen aardappelpuree???
    Doe je rustig lieve Tien, alles zal rech kom!

    BeantwoordenVerwijderen