vrijdag 15 februari 2013

Transparant Goud


In het toegezonden leesvoer viel mijn oog op een artikel over de grondprijzen in Nederland. Deze prijzen gezien door de ogen van twee fotografen die in strak pak wat plaggen hadden uitgestoken en deze hebben gefotografeerd met de prijs per vierkante meter erbij. Daarnaast gaf ik vorige week antwoord op de vragende veronderstelling waarom land in Frankrijk zo duur kan zijn. Deze persoon zocht een stukje land voor recreatiedoeleinden en het laten grazen van paarden en kwam na lang zoeken niet uit onder de 30 duizend euro voor 3 hectare of minder. Zonder huis of bouwvergunning, wat ook niet de bedoeling was, maar dan toch zoveel geld.
Er zijn wat feiten die de prijs van grond bepalen. Op het platteland van Frankrijk net even wat anders als in het volle Nederland. In Nederland draait het om; economische waarde. Niet de maatschappelijke of ecologische waarde. Hoeveel brengt die vierkante meter op door middel van een x aantal etages, bedrijven en wat voor bedrijven die met weinig ruimte bijvoorbeeld veel geld genereren. Ergens logisch maar contra alles waar 'men' zich zorgen om maakt, diezelfde aarde waar we per vierkante meter een prijslabel aan kunnen hangen. (Ik moet erbij zeggen; de uitgestoken plaggen kwamen allemaal uit Amsterdam e.o.) Hier op het platteland gaat het ook om de economische waarde, maar dat heeft een grens. Hier komt erbij; recht van overpad, pachtrecht, waarde als jachtgebied, waarde voor landbouw en of veeteelt, aanwezigheid van water, bomen voor brandstof, bereikbaarheid, bestemmingsplan, ik zal nog wel wat bepalende zaken vergeten zijn.
Eén vierkante meter grond aan de Parnassusweg te Amsterdam kost een luttele 1400 euro, 1 m2, één! Ik ben gelijk gaan rekenen, voor de grap natuurlijk;
Ons huis in Nederland staat op een fantastische locatie en op een perceel van 10.000m2. Ik laat me verleiden door het huis en de tuin te verplaatsen naar die Parnassusweg, waarde van het spul zou dan 14 miljoen zijn! Reken je rijk, ik kan er goed in zijn. Dit natuurlijk crisis inclusief, dat artikel is van januari dit jaar. Nog een stapje verder; ik bereken de waarde van onze 14 hectare schuine berghelling met gemengd bos, een huis en bijgebouwen, vruchtgebruik van een bron, prima bereikbaarheid -tot de oprit en geen meter verder-, een bergbeek, een meer c.q. rivier, fruitbomen en een notenboom en nog meer waardebepalende zaken, want we hebben hier een bedrijf dat we uit zouden kunnen breiden met allerlei winstgevende activiteiten in verschillende sectoren. Waarde van het spul volgens dezelfde rekenformule is 196 miljoen. Ik schiet in een deuk en word er triest van op hetzelfde moment, want beide zijn momenteel onverkoopbaar. De vermoedelijke waarde van het huis in Nederland is geschat op onder de 6 ton, minder als de helft als in het jaar 2000, en deze bijzondere plek met net zoveel potentie alleen afgelegen, doet nog geen 2 ton. Goud zonder goud, geen zwart goud, maar groen goud zonder de waarde van die staven die veilig liggen opgeborgen achter 3 meter dikke stalen muren en deuren. Nee, het gaat echt goed met de mensen en 'hun' aarde. De wetenschap is al zover gevorderd dat 'we' nog steeds denken dat we op deze voet wel door kunnen gaan. We melken de aarde leeg, want het aanvullen door middel van gras voeren doen we het niet. Zelf blijken we ook een melkkoe tot aan de hoogste inkomens toe, ik heb het even niet over uitzonderingen.

Een voorbeeld;
Woonhuizen niet aangesloten op het riool moeten een septic tank hebben. Ons riool is een buis die uit het huis steekt, een stuk ingegraven is en onder het bamboebos op de helling uit komt, open en bloot. Alleen op extreem warme dagen kun je ons biologisch afval ruiken als je er vlak onderdoor loopt, op het kleine paadje. Altijd veel bloemen daar en een keur aan paddenstoelen, bomen, grassen, varens en struiken. Maar geen septic tank. We zouden niet weten hoe we zo'n gevaarte van plastic in moeten graven in een steile haast ontoegankelijke rotsige helling in een ravijn, daar waar geen breed pad te maken is en al zeker geen enorm gat. De boetes voor het niet hebben van een goedgekeurde door een erkend bedrijf geïnstalleerde septic tank liegen er niet om. Beetje pech, want de installatie kunnen we niet betalen en de boete al helemaal niet. Dat ons afval bio is en door een bamboebos loopt dat erg goed zuivert, doet er niet eens toe. Wat moet dat moet en van enige redelijkheid is echt geen sprake. Beetje nadenken ook niet, dat moet je echt aan de overheid overlaten. Als de controleurs komen zijn we de pineut, de melkkoe en een probleem rijker.
Ik mag er niet over beginnen hier in huize Natuur. Dat is de intentie verkeerd richten en vraagt om die controleurs en bijkomende problematiek. Maar Tien is geen struisvogel en kan niet voorbij gaan aan de waanzin van de waarde van het hedendaagse goud.


Groen goud, zwart goud, echt goud en alle kleuren daar tussenin, ik denk dat we de waarde niet helemaal meer zuiver in kunnen schatten. Als een kluit aarde al een waarde als groen goud krijgt toebedeeld, is het wachten op het water dat transparant goud genoemd kan worden. Ik denk dat ik maar vast een bedrijfsplannetje op ga stellen voor het uitbaten van onze bron; loepzuiver schoon drinkwater dat de aarde zomaar prijsgeeft met ons als 'eigenaars'. Het heeft economisch gezien meer waarde dan die utopische 196 miljoen! U kunt vast lid worden van mijn watervoorzieningsbedrijf, wees de eerste. Ik lijk best duur met mijn berekende 5 euro en 5 centimes per liter puur bronwater, maar u moet het bezien vanuit de al reeds aangekondigde tekorten van het drinkwater. Net als dat groene goud, en dat zwarte of echt goud; Nu verkrijgbaar in Europa; Transparant Goud!

6 opmerkingen:

  1. Hier ook feest. Gisteren een belastinglul over de vloer gehad, we lopen 3000 euro achter. Nu nemen ze onze auto in beslag, waarde ongeveer 900 euro. Vlam kan niet werken zonder auto. Dus hoe willen ze dat we voortaan aan geld gaan komen? Geld voor een nieuwe auto is er niet, mochten we dat nl wél hebben, dan hadden we onze belastingvrienden ook wel betaald. ZUCHT> en zo tobben we voort.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is nou de hedendaagse waanzin! Die lul krijgt namelijk ook maar gewoon aan het einde van de maand een loon om net zo voort te tobben als wij allemaal. Overheid zorgt natuurlijk wel -met behulp van die belastingcenten- dat we veilig in een verzorgingsstaat leven. Maar ik blijf die veiligheid en die zogenaamde verzorging in twijfel trekken nu blijkt dat voor mezelf zorgen en mijn eigen veiligheid garanderen makkelijker, goedkoper en beter gaat. Het is nog gezonder voor mij en beter voor de aarde ook.

      Verwijderen
    2. De verzorgingsstaat is prima, mits goed gebruikt. Ik ken heel veel mensen die misbruik maken en die verzieken het voor de anderen. Vlam heeft voor de crisis in de 20 jaar dat hij zelfstandig is, miljoenen verdiend en altijd netjes zijn deel aan de belasting overgemaakt. Nu lopen we een keer achter omdat de bouw op zijn gat ligt, bekend probleem, en is er geen enkele coulance. Heel bijzonder.

      Verwijderen
    3. 'mits goed gebruikt' , maar hoe kun je van 17 miljoen mensen! vragen 'het goed te gebruiken'??
      vraag maar niet aan Marc (of Gerard Depardieu) hoeveel hij keurig heeft afgedragen aan de belasting en nu in zak en as zit.

      ik ben echt heel erg cynisch geworden Klivia, echt heel erg cynisch, juist omdat we zo ontzettend hard met onze neuzen op die verzorgingsstaat-feiten zijn gedrukt.
      we gaan letterlijk zwaar gebukt onder het opgegroeid zijn in die zelfde 'staat'
      zelf nadenken is gevaarlijk voor je welzijn!!

      Verwijderen
  2. Ben je nog goedkoop.... ik moest E 3,25 neerleggen voor een flesje bronwater op schiphol van de week.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voorlopig houd ik het op 5,05€ per liter, eerst een beetje klantenbestand opbouwen!

      Verwijderen