zaterdag 17 september 2011

Vakantie

Dag in dag uit, opstaan rond half 8, systemen aan, koffie zetten en drinken, kipjes naar buiten, bedenken wat ik ga doen vandaag. Lief die sales checkt van de virtuele wereld, naar de keuken loopt, ontbijt maakt en nuttigd, dan naar het toilet, terwijl ik met Farmville nog wakker zit te worden.
Dan hoor ik hem zijn werkschoenen aandoen en vraag ik stevast "wat ga je doen?" waarop het antwoord ook bijna altijd hetzelfde is de laatste tijd; "het dak op". Meestal stimuleert me dat om ook in de kleren te gaan en naar buiten. Meesjouwen, rondje moestuin waar ik vaak mezelf verlies in het onderhoud, snoeien, maaien en oogsten. En anders na weer binnen te komen het huishouden te doen. -Eindeloos verhaal, maar dat weet iedereen met een huishouden en wie heeft dit niet?-
Soms ben ik alles een beetje zat en gelukkig eventjes.
Gisteren zo'n dag; Lange lijst met zuigen en dweilen, eten maken en afwassen en ander werk, even geen dutje want ik kon die nacht ervoor niet slapen en hanewaak wat af. Dus even doorzetten om lekker op tijd tussen de lakens te kruipen. De tomatenplanten moeten de grond uit, er zit weer dezelfde ziekte in als vorig jaar. Ik kan de muren rond het huis weer hedera-vrij maken, terras vegen, hekwerk renoveren, bramen wegsnoeien en heb belooft om het huis van vrienden uit Parijs, dat aan de overkant tussen de bomen verscholen ligt te fotograferen. Ze laten er een stuk aanbouwen en het is op het ogenblik een complete kaalslag. Eind van de middag naar het centrum en dakplaten halen bij Bernard.
Ik doe uiteindelijk niets. Ja, eten koken. Maar de afwas staat er nu noch!
Ik heb van alles een beetje; beetje hoofdpijn, beetje buikpijn, beetje beenzwakte, dat gevoel of er cement in je benen en armen zit in plaats van botten en spieren. Ik zweet als een otter, het is ook niet een beetje warm vandaag.
Ik ben gewoon een beetje moe van alles, even. Ik wil vakantie vieren, thuis zijn en eens even niets hoeven doen. Geen stof zien, vooral veroorzaakt door 5 lieve kattenbeesten die hier en daar een vies uitziende haarbal (haardrol) deponeren. Geen vieze hondepoten tegen je net schone kleer, niet in kippenpoep stappen, omdat Castel het niet begrijpt hoe ze dat pluimvee van het terras af moet houden.
Opeens door schone facetraampjes naar buiten kijken alsof de vliegen hun eigen strontjes wegzemen. Geen werk in de virtuele werelden waarbij de pixels voor je ogen zweven alsof het dat stof is dat je toch niet wegkrijgt uit een huis als dit.
Ik wil vakantie! Niet op een rustig strand met de bries door mijn haren en langs blote schouders. Ik wil vakantie! Niet naar de uitgestrekte hoogvlakten in Schotland die bestreken en gestreeld worden door koele mist en druilerige neerslag, ook al houd ik heel veel van dat soort weer en uitzichten. Ik wil vakantie! Niet bij Katwijk aan Zee. Maar gewoon hier en thuis.

Dat ik opsta rond 9 uur en er een ontbijt buffetje op me wacht, niet uitgebreid maar toch wel met uitgeperste sinaasappelsap en een eitje. Om daarna in een fijne luie stoel een boek te pakken en een rondje te wandelen om naar de vogels te luisteren. Daarna een rustig tafeltje met een maaltijd naar wens, niet te veel, want ik heb vakantie en dan doe ik lekker weinig. 's Middags een toer door de omgeving, terwijl ik zelf natuurlijk niet hoef te sturen, want dat goede wijntje smaakte voortreffelijk. Niet die goedkope troep van de markt natuurlijk. Om dan eind van de middag een stuk te zwemmen zonder geplaagd te worden door nèt te koud water en miljoenen gevleugelde beestjes die het allemaal op mijn bloed en zweet voorzien hebben. 's Avonds een etentje met meer gezelschap dan Lief alleen en zonder franse conversatieles.
Ik wil vakantie....

2 opmerkingen:

  1. Dat kan ik me best voorstellen, het is natuurlijk ook nooit af of klaar en soms is een beetje afleiding of variatie zo welkom. Ben benieuwd hoe je hier vorm aan geeft, want jou 'kennende' komt daar wel een antwoord op...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 15uur30
    De vaatdoeken zijn in de was, de stofzuiger staat af te koelen, de was hangt op de lijnen, geen stofje of web is nog zichtbaar daar waar ik erbij kon. Losse rommel is op slag verdwenen naar prullenbak, rommeldoos, schouw en schuur. Ik belde mijn moeder terug die al bezorgd was, want onze telefoon lag 'eruit' vanochtend en ik klets even met haar bij.
    Ik schreef, zei m'n Lief dat hij weinig van me kon verwachten vandaag. Warmde eigen pizza op als vullende maaltijd, knuffelde tussendoor katten en hond en zit nu dus op mijn krent in een huis waar ik voor de komende 24 uur op vakantie kan zijn zoals ik vanochtend zo graag wilde hebben, zonder al die gedane moeite.
    Dus het antwoord lieve Roelien; van me af pennen, uitspreken naar mijn rots in de branding en de voorwaarden voor een vakantie creëeren. Helaas zonder sinaasappelsap en een eitje, want die vruchten zijn me even te duur en de eieren zitten in 13 cakes terwijl de kippen ook een leg-vakantie lijken te genieten vanaf die dag.
    Zo een wandelingetje en een borrel! Prettig weekend allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen