maandag 26 september 2011

Telefoon Oorlog

Dat het niet zo lekker loopt bij FranceTelecom, oftewel Orange, weten veel mensen buiten Frankrijk ook. Dat SFR, een andere aanbieder van telefonie & internet, de oorlog heeft verklaard aan hier eerder genoemd bedrijf weten alle fransen. Zij, wij als inwoners van dit prachtige land ook, worden hier bijna dagelijks mee lastig gevallen.
Vanaf het moment dat we hier ADSL hebben, wat Marc 18 maanden kostte om dit voor elkaar te krijgen, worden we gemiddeld 1 keer per dag gebeld door één van beide strijd voerende partijen om toch maar met hen in zee te gaan of te blijven, wordt ons fantastische aanbiedingen gedaan en de belofte dat we van 1Mb -snelheid van het internet- naar 3 en misschien 5Mb kunnen.
Omdat we steeds professioneler gebruik maken van het internet en een bedrijf hebben opgericht vonden we het tijd worden eens te zwichten voor het aangaan van de strijd, mee te deinen in deze oorlog-op-hoog-&-droog-nivo met het vooruitzicht op minimaal 2Mb of hoger. De strijdbijl wordt opgepakt en we draaien warm voor het bloedvergieten op psychisch nivo.
Moedig kruipt hij in de telefoon met beide aanbieders en spendeert uren aan de telefoon om wijs te worden uit alle zogenoemde voordelen en te ondernemen acties.
We ontvangen al snel een modem van SFR, maar net even te laat voor het reactievermogen van de andere partij die SFR te slim en te snel af is en ons wint als nieuwe klant, goedkoper uit zijn we dan al.
Zonder bevestiging op papier -de brievenbus puilt niet uit met enveloppen met beide logo's- wordt ons 09-nummer simpelweg geschrapt en ontdekken we de afgelopen week dat één van onze telefoons de prullenmand in kan. (Een oud bruin krakend gebakje met krulsnoer) Terwijl iedereen alleen maar dat 09-nummer van ons heeft, want dat is, nee, was de stabiele lijn die het altijd deed. Nu gaat dit toestel wel over, maar het nummer is gewijzigd in het nummer van het oude gebakje.
Op één papiertje van FranceTelecom staat dat de uiterste leverdatum van een nieuwe modem die de snelheid van 2 of meer Megabites aankan uiterlijk 24 september geleverd gaat worden. Tot die tijd 'geduld svp'.
Dat hebben we.
Maar vandaag is het 26 september en geen modem, dus belt Lief FranceTelecom, cq Orange, maar weer eens op met alle moed die hij bezit.
Volgens de ene afdeling van firma List & Bedrog kunnen wij niet meer krijgen dan die 2Mb. Alle mondelinge aanbiedingen ten spijt; het kan gewoon niet. Dat onze snelheid nu schommelt van 0.2 tot 1.5 Mb is tot daar aan toe, maar "u bent verkeerd voorgelicht meneer". Door je eigen collega's dan toch zeker???? "Nee meneer, u behoeft geen andere modem voor een signaal van 2Mb of meer, dat is echt onzin." Die modem waar we dus nu 3 weken, of 4?, op hebben zitten wachten met goede hoop, is niet eens verstuurd. Volgens de andere -zakelijke- afdeling van dit bedrijf in (tele)Communicatie -jawel, heus, zo het dit nu eenmaal- kan het wel, alleen moet er dan iets in de centrale gewijzigd worden. Een plastic kast die aan een paal in het gehucht boven ons in het dorp staat tegenover de kerk. Dat zou gebeuren, afgelopen weken. Als Lief zegt dat hij dit zelf kan testen en dat er in de afgelopen kleine maand niets gedaan is, hoort hij bij wijze van spreken de persoon aan de andere kant zijn schouders ophalen, de ogen ten hemel slaan en bevestigen dat dit wel vreemd is. Punt.
SFR en FT/Orange blijven ons dagelijks bellen met diezelfde fantastische aanbiedingen. Ze luizen de burger erin en zijn vervolgens niet in staat om zich aan de afspraken te houden, ook al worden de telefoongesprekken opgenomen en bewaard!
VOLKOMEN ZINLOOS!!!
We betalen gemiddeld per maand nu alleen een paar euro's minder, dat is ons enige gewin. SFR heeft kosten gemaakt ons een modem op te sturen, om die met dezelfde vaart retour te krijgen. Orange is een abonnement armer en wat inkomsten door de wijziging van ons abonnement. De branche is weer twee ontevreden klanten rijker, het komende effect op hun telefonische verkopers, die hun best zitten te doen op een call-center voor een appel en een ei, is een therapie-sessie bij een top-psycholoog waard.
Alsof de oorlog voerende partijen de zelfmoord-cijfers bij medewerkers van France Telecom alweer vergeten zijn.
Wij voelen ons, en met ons vele, vele en vele andere fransen, beduveld en bedrogen, misleid en belazerd!
Voor ons voorlopig geen wijzigingen meer en gewoon te boek met maar één telefoonnummer. Het 05-nummer loopt nu ook via de modem en tijdens onweer zullen we ons moeten behelpen met onze prepaid mobieltjes die hier nauwelijks ontvangst hebben. Ook 's Nachts, dus echt in geval-van-nood telefoontjes, zijn wij enkel met goed geluk en rustig weer alleen bereikbaar op onze mobiele telefoons.
Back to Basic, laten we het daar maar op houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen