zaterdag 20 augustus 2011

Oogsten 2



De wasmachine draait overuren. Er liggen 6 kilo boontjes te wachten om gewekt te worden. De wekketel staat schoon te weken na 30 jaar geen dienst gedaan te hebben. De sap-pan staat weer klaar voor de volgende liters sap. (4kg appels gaf een kleine 2 lt sap!) De waslijnen hangen vol. En ik kan op blote voeten weer in huis rondlopen zonder zwarte voetzolen te krijgen na twee stappen. De mussen vallen weer dood van het dak of krijgen het benauwd door de haast tropische hitte die blijft hangen in de gorges. De enorme wolkbreuk en onweersbui die deze atmosfeer veroorzaken vielen ons donderdagmiddag ten deel. Marc is naar Rodez voor regeldingen en knoopt daar een ontdekkingstocht achteraan in de Corbière. Even op onszelf wat ons altijd een beetje extra innerlijke rust geeft. Ondanks de drukte tijdens het oogsten. Ik heb sinds het vertrek van mijn schoonvader niets in huis gedaan en gewacht tot ik alleen was.

De poezen zoeken de zon ook al niet meer op, dit is een teken aan de wand. Cros komt vaak op het heetst van de dag naar binnen om zich uit te vleien op de koude tegelvloer. -Ben dus zo blij, zo blij, dat ik mijn voeten koelen kan op de vloer.- En als de kleine draak dan buiten is, laat hij zich zijlings vallen daar waar schaduw is...Precies daar en geen centimeter de zon in.

Ik ben heel blij klaar te zijn met oogsten en was ophangen -in de volle zon of de broeikas van het overdekte zwembad!- vòòr het 11 uur is.

Het is dus tijd voor een lekkere warme hap met eigen komkommer; Spaghetti Carbonara! Lekker, om iets te eten waar je je lief dus echt niet blij mee maakt om er nu, in m'n up, extra van te genieten. Gewoon twee dagen achter elkaar de wat vette koolhydraat rijke witte saus verrijkt met extra groenten en spekjes, mmmmm.

2 opmerkingen:

  1. Nou, jij doet zeker je best om boontjes wakker te maken(!?). Ik denk dat het wecken heet wat jij doet, niet weKken!!! En waar je kat volgens jou zich uitvleit, denk ik dat hij doet wat hoort volgens innerlijk: wat mag, wat ik neervleien noem, niet UITvleien!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank voor de spelling check en ja, sinds ik wordfeud speel weet ik dat wecken met ck is :-)
      dit jaar, ik schrijf 2014, waren de boontjes al wakker eind mei, dus dat wekken gaat hartstikke goed ;-)

      Verwijderen