woensdag 17 november 2010

kerst '10


Terwijl in Nederland Pieten en de Sint overal aanwezig zijn en in andere landen Thanksgiving in aantocht, ben ik bezig met Kerstmis.
De enorme guirlande van 1.80m lang met 50 lichtjes ben ik niet vergeten. Ontdaan van versiering en groen staat het gevaarte nog in de schuur. Evenals een krans van kippengaas en een tafelloper. Door alle complimenten over m'n geknutsel van vorig jaar en onze situatie, ga ik nogmaals een gok doen om iets toe te voegen aan de kerstbeleving in deze regio; kerstdecoraties verkopen op kerstmarkten.
De franse (boeren) hebben echt geen smaak kwa kerstversiering en decoratie. Daar getuigen de dorpspleintjes van die alle kleuren van de regenboog laten flikkeren, dag en nacht, en de kale toppen van naaldbomen aanzien als DE kerstboom van het jaar met folie in alle kleuren waar ze rommelige toffees van maken en er een paar van in die toppen bevestigen. 'Zo, ons dorp is versierd en we laten het staan tot minimaal eind januari.'
Ik heb al flink wat bij elkaar gesprokkeld het afgelopen jaar, ouders en vrienden van hen die steeds wat spulletjes opstuurden of meegaven als één van hen deze kant uitkwam. De oase-voorraad (dat kennen ze hier niet) is voldoende, lichtsnoertjes ook, wel tien en ze zijn in orde. Met het lint kom ik ook wel aardig uit denk ik. De natuurlijke decoraties als dennenappels en papaver-bollen met zelfs uitgeharde zwammetjes en een kunstige boomknoest zijn een mooie aanvulling op de kerstballetjes in alle kleuren. Het lijkt heel wat, maar voor wat ik van plan ben kun je nooit genoeg hebben.Kaarsjes zijn het grootse probleem, die zijn hier schreeuwend duur, dus m'n eigen voorraad moet ik toch aan gaan spreken. Die wordt na kerst weer aangevuld door P&W die wat voor ons meebrengen. Ook moet ik nog op zoek naar oude bakjes of schalen voor de gewone kerststukjes die ik in gedachte heb. Vorig jaar zag ik er een paar in de supermarkt te koop; gemaakt van enkel plastic 'ingredienten' met één kaars in het midden in een kleine potje voor 15 euro. Ik denk het zelden, maar nu weet ik het zeker; dit kan ik echt beter.
Ik zal nog wel wat moeten investeren, in slingertjes, breed lint misschien en balletjes en spuitsneeuw of -glitters. Kippengaas heb ik geloof ik wel genoeg, voor de guirlandes, de kransen en de tafellopers. Tot eind november heb ik de tijd om 2 guirlande-frames in elkaar te knutselen en de lichtjes erop te maken, voor 8 kransen van gaas te buigen en 2 of 3 tafellopers. Dan zal ik de natuur in moeten om al het groen en bessen te verzamelen. Begin december hoop ik in een weekje de voorraad kersstukken af te kunnen maken om dan een standje te timmeren om alles goed te presenteren.
Ik heb geen idee of het gaat lopen, mooi is het zeker wat ik maak, maar wil men iets nieuws??
Het is een beetje als met de slakkenrace deze lente. Dat liep ook goed als een 'nieuwigheidje' ondanks dat het weer verschrikkelijk was die dag.
Ik heb er zin in, dit komt helemaal uit mij. Ik heb alleen mijn ervaring in dit geknutsel van vorig jaar en nu wel meer spulletjes en een inschrijving als autoentrepreneur....

3 opmerkingen:

  1. Het moét gewoon werken. Mensen willen nog wel eens iets uitproberen als het niet te groots en niet te veel ineens is. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gaat je lukken hoor meis, met al jouw enthousiasme, dat slaat wel over op de mensen daar! Leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi! En een geweldig plan, soms moet je ze een beetje opvoeden die Fransen, want inderdaad die rare kale bomen die ze soms neerzetten....en 15 euro voor een bakje????
    Je gaat goud verdienen met je kerstbakjes en dan nog mooier ook!

    BeantwoordenVerwijderen