woensdag 8 september 2010

Knooi

Gisteren bleef het onweren en dan gaan alle systemen en de telefoon natuurlijk uit. We klussen de kamer netjes voor het verven. De wastafel wordt gedemonteerd en van de muur gehaald, lampje wordt verwijderd en we gaan aan het puzzelen. Tenminste, de voorbereidingen eerst. Ter meditatie, rustpunt en om m'n lief zijn oude passie weer op te pakken in geval van pc-moeheid, heb ik 3 puzzels gekocht a 2000 stukjes. Marc maakt een legplank met een ruime marge, een afdek-plank en legt deze naast de kachel op de grond waar hij graag wil gaan zitten puzzelen. Op tafel vind hij niet praktisch, dan moeten die platen steeds op en af de tafel, dus dan maar zo. De kruiwagen met haardhout moet maar omgereden worden, ik vind het prima allemaal. De finishing touch is een tijdelijke tl-balk boven de kachel, het ziet er niet uit, maar puzzelt wel fijn. Het begint hier steeds franser te worden, je zou ze niet de kost willen geven, alle fransen die als hoofdverlichting tl-balken gebruiken in hun leefruimte... Gezellig is anders, maar dat is zo'n Hollands woord!

Deze ochtend ben ik er weer vroeg uit. Castel moet ik wegbrengen, om te voorkomen dat ze nog drinkt of eet, houd ik haar aan de lijn waar ze niets van snapt.
Het voelt wel fijn aan, zoveel aangelijnde aandacht. Maar een ochtendplas of -drol zit er zo niet in, ze voelt ook wel dat er iets bijzonders staat te gebeuren.
In Lo Mur is de dierenarts nog dicht, dus ga ik een kopje koffie-op-de-pof doen bij de bistro. Die is 7 dagen per week om 7 uur 's ochtends open, das ook geen makkelijke zaak, maar le patron weet niet beter.
Castel laat later alles toe terwijl ik meehelp met de anesthesie. Scheren van de poot, infuusje, het maakt Castel niet uit; ze krijgt de volle aandacht, de troel.

Thuis heb ik absoluut geen kookinspiratie en vraag Marc om hulp, die de koelkast opentrekt en de restjes groenten eruit haalt. "Gooi het in een wok en maak maar weer eens iets van Knooi!"
OK, denk ik. Dus kook ik kool en aardappelblokjes voor, doe alles wat ik denk dat smaakt in de wok en heb in tijden niet zo lekker gegeten.
Dus hierbij het recept voor M&M's 'Knooi';
Ingrediënten;
Halve witte kool
4 a 5 flinke aardappelen
Gele paprika
2 teentjes knoflook
Kleine ui
ruim 3 ons kalfsvlees in blokjes/stukjes
250 gram spekreepjes (geen vetspek)
Zwarte peper
Olie
Bereidingswijze;
Schil de aardappels en snij deze in grove stukken. Snij de kool in dunne stukjes. Kook ze samen in één pan 5 minuutjes voor. Doe flink wat olie in een wok en bak de spekblokjes, zodra het spek zacht begint te worden voeg je de gesnipperde ui en de knoflook in stukjes toe. Snij het kalfsvlees in lekkere eetbare brokjes en doe dit ook in de wok. Maal veel peper, naar smaak, erbij.
Giet de aardappels met kool af en doe dit alles in de wok. Roer goed om en blijf dit doen. Als de Knooi snel aan de bodem bakt, voeg dan olie toe. Roer er de gesnipperde paprika bij en blijf roeren tot het geheel gaar is. Leg 3 flinke frisee-sla bladeren op ieder bord, schep er een hoopje knooi op en serveer het uit.
Snel, makkelijk, 1-pans gerecht, voedzaam en smaakvol.
Op onze Knooi zit octrooi!!
Eetsmakelijk.
Knooi kan gemaakt worden van alle verse restjes die je hebt. Met 'vers' bedoel ik groenten die nog niet zijn gekookt, gebakken, opgediend en weer afgeserveerd. Maar deze Knooi is een heus recept waard.
En nu moet ik af gaan wassen.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten