maandag 15 mei 2017

Hoeven aan de slag


Vanaf het idee alleen al ezels te nemen, wilde ik ze ook als werkers. Er is genoeg te sjouwen op terrein waar alleen ezels echt handig zijn. Ik ben altijd al idolaat geweest van ezeltjes, vraag me niet waarom, net als met katten. Nooit iets met ezeltjes gedaan verder, zag ze ook nooit ergens. Hier kwam Sarko in 2013 als 1 jarig veulen. Het jaar erop kwam Ollie dankzij crowdfunding, ook pas 1 jaar. Ze zijn nog jong en op te voeden, meedraaien als gelijkwaardig lid van de familie M&M.

Sarko is een jaar langer bij ons en een jaar ouder. Hij is de grote ezel die alles voor het eerst wil doen, het baasje. Maar ook een Pietje Bel dat ook wel eens puberaal genoemd mag worden. Hij wil erg graag iets doen. Het halster staat gelijk aan iets doen, altijd goed en prachtig om te zien. 


Vorig jaar kocht ik rond mijn geboortedag een pakzadel met extra's zoals een dekkleed, draagbeugels voor grote lasten zoals paaltjes, brembossen of haardhout en een pen voor in de grond om ezels aan vast te zetten. Ik kon niet wachten om het bouwpakket te lijf te gaan, beschrijving in het Frans met foto's was goed. Voor de draagbeugels ontbrak een beschrijving. Maanden later bij een speciaal zaak speciale schroeven gehaald, draagbeugels erop aangepast met een ijzervijl. Ik moet mijn best doen niet te hard van stapel te lopen, dat houdt Sarko weer niet bij en er is erg veel ander werk en afleiding. Riemen gaan in de olie, het hout gaat in de olie en het is wachten op een mooie dag. 

het bouwpakket

in het echt en heus;
Sarko heeft zijn eigen pakzadel
Want Sarko wil geen gehannes aan z'n lijf als het nattig weer is. Dunne huid, zomers een heel korte vacht, het regenwater dat op zijn vacht ligt drukt door en hij heeft een enorme hekel aan die prikkel van kou. 's Zomers is het te warm, moet mens en dier de stank van de emouchine verdragen. Dit is bottenolie, die stank houdt rotinsecten die ook gevaarlijk kunnen zijn, op afstand. Maar Sarko is niet gek en wij ook niet. Mens en dier schuilen binnen als die ploert weer bezig is.

oefenen met aansturen vlak achter me te blijven
tijdens de afdaling op moeilijk en steil terrein

bijna thuis met de brembossen

Het is echt een proces van vallen en opstaan. Heel duidelijk zijn wij degene die de fouten maken. Evenwichtsprobleem met de lading, het vastzetten ervan of juist niet, het terrein en onze stemming (heel belangrijk bij dit sterke karakter op hoeven). Ook blijkt het zadel een maat te groot waardoor ook die draagbeugels niet meer passen, geen ruimte over voor nog meer gaatjes in het leren tuig en de zomer komt eraan. Het bedrijf dat het zadel heeft gemaakt is zeer behulpzaam. Ik moet nog wel even in het Frans uit gaan leggen wat het probleem is met het zadel.... Alles op z'n tijd.

Sarko is enthousiast en trots
Ezeltje Ollie mag later gaan trekken. Boomstammen, bossen, een kar, we zien wel. Hij heeft x-benen, maar wil wel graag meedoen met grote broer en ons. Hij is verder net zo'n acrobaat als Sarko, maar lasten op zijn rug zal hij nooit hoeven dragen. Ollie is ook wat rustiger van aard en peziger. Dat laatste zit verstopt onder zijn ruige kastanjekleurige vacht.


1 opmerking:

  1. Prachtig, samen mens en dier de natuur bedwingen.

    Zonnige groet,

    BeantwoordenVerwijderen