dinsdag 26 maart 2013

reclame maken

Ga ik in deze log reclame maken? Ja en nee. 
Ja, want ik deel de link en mijn enthousiasme voor een relatief oud 'ding' in een andere jas, gemaakt met een nieuw concept als basis en een al reeds gehate en discutabele methode van het product aan de man brengen. Nee, want mijn weblog wordt niet ondersteund door bedrijven, ik word niet gesponsord en ben niet gevraagd dit te doen met een wederdienst als betaling.
Het gaat om een online krant die ik eigenlijk niet onder die noemer wil rekenen en zich zelfs achter een betaalmuur gaat bevinden. Een betaalmuur is niets meer dan een website die alleen te openen is door middel van betaald lidmaatschap. Betalen voor een online informatiebron staat heel erg veel mensen tegen en mij in eerste instantie ook. Toch gaat het mij in dit geval om informatie die gemaakt moet worden door professionals en niet geschreven wordt door bloggers als ik en de startende websitebouwer van hiernaast. Deze online 'krant' heeft het moeten doen met crowdfunding, nog zoiets. Ik had liever voor mezelf crowdfunding aangewend om uit de financiële problemen te komen, dan er zelf aan mee te doen.
Voor de dag ermee, met die reclame;


Waarom doe je dan mee? vraagt u zich af. 
Om eens zeker te zijn van diepte journalistiek. Om er zeker van te kunnen zijn dat gepubliceerde artikelen niet van het ANP komen, niet bepaald zijn door wat 'men' denkt dat 'de lezer' wil lezen en onafhankelijk is door het ontbreken! van adverteerders. Om pure onderzoeksjournalistiek te mogen genieten dat verder kijkt dan Neerlands grenzen, want wat heb ik aan uitsluitend Nederlands nieuws dat niet verder gaat dan korte sensationele berichten zonder diepte die als hapklare brok worden aangeboden.
Dat meedoen bestond nog enkel uit lid worden, een toezegging dat als die betaalmuur opgetrokken is, ik dan pas hoef te betalen. Een eerlijke en nette manier die ik niet gewend ben en me de tijd gaf me nog terug te trekken. Maar dit initiatief is me nu nog lief, als een frisse wind die de waan van de dag weg blaast.
Heeft Rob nog meer leden nodig om De Correspondent gestalte te geven? Nee, binnen 8 dagen behaalde hij voldoende leden om het waar te maken. Dus deze log is geen reclame. Maar voor wie verder wil. Verder wil kijken en verder wil lezen, kan dit dienen als, ja toch, pure reclame.

Heb ik het nou wel of niet gedaan? Reclame maken....

NOS3 over De Correspondent http://nos.nl/op3/artikel/489037-15000-leden-binnen-voor-de-correspondent.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten