donderdag 17 september 2009

druivensap

Het was een aangename ochtend, fris met flarden nevel die de wespen pas laat deed ontwaken. Een tuinklusje voor P en W was tevens een leuk excuus om druiven te plukken begin deze week. Ze hebben er een struik/boom tegen hun gevel staan met een stam-diameter van misschien wel meer dan 30 centimeter, met zware afgeladen takken vol donkere grote druiventrossen. Niet de grote waterige druiven uit de winkel, maar kleine pittig-zoete druifjes met een zware diepe smaak die lang in je mond blijft en niet zuur wordt. Wij waren al hebberig geworden om eens wat dat aangeboden fruit te doen. Dus na het snoeien de ladders tegen het pand en plukken maar tot twee grote kratten vol!! Daarmee thuis gekomen hebben de kratten wat dagen her en der gestaan. Heel de dag door loop ik erlangs met de gedachte dat ik niet eens weet wat ik met zo veel druifjes kan of moet. De hebzucht heeft me goed te pakken genomen en ik informeer her en der wat ik ermee kan doen. Hoe precies wijn te maken weten we niet en we hebben er waarschijnlijk ook de spullen niet voor. Om nu met onze werkvoeten ze zelf te persen lijkt ons wat onfris. Dus dan maar druivensap. 2 Dagen later staan er 19 flessen en 3 potjes gelei of siroop. Het glas vol dat over was wordt gekoeld en later geproefd, dus een paar uur daarna is de eerste liter al op. Heerlijk dus en enige subtiele smaakvariaties door een drang naar experimenteren. De keuken was bezet en van koken kwam niet veel. Ik heb toch maar een hand-bottelaar gekocht. Die paar euro's vond ik alles meer dan waard. Dit is met de kurken en vele andere dingen die betrekking hebben op het 'eigen boontjes doppen' absoluut niet duur hier. Van gehaktmolens tot jerrycans olie, jampotjes of diepvrieszakjes. En dan in de winkels die ook jaag- en tuinspullen verkopen. Een pak soda is in een supermarktje dan weer moeilijk, maar bij het tuincentrum altijd te krijgen. Met wat van de oude flessen van de vieze rosé (die nog steeds bij de goot verderop gewoon allemaal buiten liggen) had ik dus alles bij elkaar. Wijn maken moeten we nog een jaartje uitstellen, maar we zijn blij dat we er niets van weg hoeven te gooien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten