donderdag 26 juli 2012

vakantie-kiekjes


B&E kwamen vorig weekend op bezoek.
De huisdieren komen niets te kort!











De beloofde fotoserie van het huis waar ik alle raamkozijnen moet beitsen en later dit jaar ook wat kozijnen moet renoveren. Het is niet zomaar werk; het is pure therapie, ik noem het zo terwijl ik een ontzettende hekel heb aan het woord. Ik denk meer na en laat de gedachten stromen. Meestal ga ik met een leeg hoofd en een volle maag naar huis. Samen met Daniƫlle, de huishoudster die Jean begroet met een timide 'Bonjour monsieur le Docteur', een muizig vrouwtje van tegen de 60 behorend bij het meubilair na al 35 jaar trouwe dienst voor de familie, besteed ik iedere dag een paar uur aan de onderhoud van dit schitterende pand. Het ziet er binnen veel indrukwekkender uit als van buiten in de nauwe straat, maar ik heb een jaar de tijd moeten nemen en wat brutaal moeten zijn om binnen niet meer te verdwalen. Ook ik heb een huissleutel gekregen en kan komen werken wanneer ik wil.
Ik krijg officieel toestemming om foto's te maken in elke ruimte die ik maar wens en ze te publiceren op mijn weblog. Ja, het zijn schatten van mensen. Ik ben het meest onder de indruk van het trappenhuis met oeroude eikenhouten trappen met zware bewerkte leuningen. De snuisterijen zijn of antiek of echte onvervalste kunst. Dit huis is af en oud, heeft een rijke historie en Jean's familie woont er al vele generatie's, heel speciaal.
Let ook eens op het eenvoudige maar bijzondere ornament boven de voordeur. Het blijft maar op mijn pad komen dit jaar, het ligt er zo dik bovenop en ik weet niet wat ik ermee aan moet. Maar goed, het jaar is nog niet om.
 Authentieke gootsteen, het water komt gewoon uit de kraan hoor, het is tenslotte 2012.


 De rookkamer, annex bibliotheek.

 Het torentje, tijdens de fotosessie kom ik erachter dat het huis 7 
                                                                verdiepingen heeft in plaats van 5!











De zolders -3 verdiepingen zolder....- 



 De stoppenkast..... ehm stoppenplank.
Zo'n klein plastic bakje met bloemetjes 19 euro 80, 't mag wat kosten. Misschien maar beter dat de geraniums uitverkocht waren als tevens alle andere 1-jarige bloemen.


Straatjes.....


2 opmerkingen:

  1. Die fiets op de zolder!! Geweldig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik voel de koelte in het huis (en de hitte op straat..)en ruik de muffe franse lucht in de kamers en op zolder...:-) Ha ha maar gelukkig een Pharmacy (altijd in elk dorp minstens 1 maar vaak meer!) voor de paracetamol!Prachtige sfeerfotos!

    BeantwoordenVerwijderen