maandag 4 juli 2011

Vondsten

Dit kruisje vond ik tijdens de eerste keer 'schuur opruimen' oktober 2009, onderin een bak met verroeste spijkers, muizenkeutels, klosje verteerd touw en meer van zulke vieze rommel. Maar dit is allerminst troep, dus ben ik aan het poetsen gegaan om de datum onderop zichtbaar te maken. Het is een alleraardigst stukje antiek dat nu aan onze trap hangt. Net als de ring, vinden we dit unieke vondsten en na elke vondst denken we dat dat het wel was aan verborgen schatten.

Ik ga deze morgen het kippenhok schoonmaken; plank met poep eruit, vaste planken borstel ik schoon en ik schep de bak uit om daarna vers zand erin te doen. Als ik hiermee klaar ben veeg ik de ruimte voor het deurtje schoon en de eerste meter voor de deur buiten. Vele malen is daar al geveegd, en gemaaid en nog eens geveegd. Na wat halen met het bezempje zie ik versierd ijzerwerk verschijnen en met archeologisch hartje gaat sneller tikken. Ik denk nog even dat het plastic is, maar nee hoor, iets van metaal, mooi bewerkt... Ik veeg door en ga nog net geen kwastjes halen om op mijn buik dit schatje bloot te leggen. Ik wrik de aarde eromheen los met een steentje, het is een heel klein ding, maar zo gedetailleerd. Het blijkt een tin-achtig speelgoed klapperpistooltje te zijn dat nog werkt zodra ik een klein uur lang met saté-prikkers in de keuken heb gestaan en het dingetje onder stromend water schoon peuter en poets. Het is zo'n 8 cm lang en weegt 26 gram.

1 opmerking: