zondag 14 februari 2010

gulzige boomvreters


Al dat rotte en dode hout heeft natuurlijk vele oorzaken. Maar die grote vies uitziende dikke wittige larven zijn hier zo talrijk aanwezig dat ik toch op internet ben gaan zoeken wat het zijn. Omdat ik echt nog niet weet hoe al dat gespuis in het frans heet, zoek ik nog in het nederlands en dat schept al veel duidelijkheid. Er is me hier al vaak gevraagd of ik weet hoe het komt dat met name de kastanjes vanuit de kroon lijken te bezwijken, terwijl dit vroeger niet zo was. Ik ben een jonkie hier, ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Die aziatische boktor doet meer kwaad dan goed. Het is namelijk een schitterende kever, net als de eikenprachtkever die we hier ook zien. De laatste dood ook bomen. Het mag ons dan wel hout opleveren en we vinden al dat kleine kriebelspul prachtig. Feit blijft dat er door de reislust van de mensen ook veel nieuwe ongemakken, plagen en ziektes zich verspreiden. De aziatische hoornaar of die boktor, de eikenprocessierups, ze doen allemaal mee aan de biodiversiteit. We kunnen er met z'n allen zo weinig aan doen! De dieren varen er wel bij, zij hebben eens verandering van spijs. Misschien wel een nieuw evenwicht, waar wij nog niets van begrijpen. Voor velen is het een gevaar, want onder een eik gaan zitten kon wel eens een verschrikkelijk gekriebel tot gevolg hebben en je hond kan bezwijken door in een spinselbol te happen die in een tak van een grove den zit... Ach ja, best eng die natuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten