zaterdag 19 november 2011

+ en - van emigreren

De beleving van het emigreren naar Frankrijk, het hoe, wanneer en waarom verschilt van mens tot mens. Zelfs Lief en ik beleven het totaal anders en ik spreek hierbij mijn opluchting uit dat we beiden nog steeds blij zijn dat we Hier zijn gaan wonen, in Dit specifieke Huis, op dit Speciale plekje inclusief alle Ongemakken, Tegenslagen, De crisis -die voorlopig nog niet ten einde is- en gebruikelijke Moeilijkheden die onvermijdelijk zijn voor, tijdens en na emigreren naar Frankrijk. Ik noem het land bij name om aan te geven dat ik geen idee heb of dit hetzelfde is als je naar België of Ghana emigreert.
Mijn (emigratie)lessen zijn talrijk, ook hier ga ik binnenkort een goede log over schrijven voor ik het vergeten ben over een x aantal jaren. Deze lessen zijn persoonlijk, subjectief, maar zouden anderen goed kunnen helpen in hun beslissing of ze wel of niet gaan, hoe, waarom en wanneer.
Er zijn vele ervarings-verhalen voorhanden, vele boeken, weblogs, TV-programma's, websites en zelfs een echte emigratie-beurs, je kunt het allemaal lezen, googlen, bezoeken en bekijken, maar of dat weergeeft hoe je jouw emigratie gaat beleven is een goede vraag. Waarschijnlijk niet en het werkt ook nog eens verwarrend.
Toch hier vast een link naar één pagina van een buurtgenoot hier die 5 jaar geleden emigreerde met man en kinderen. Haar website heet Roche Rouge en kan je vinden in mijn lijst met Links in de colom rechts op deze weblog.
Zij vertelt in het kort haar verhaal na 5 jaar in Frankrijk wonen.
Ik herken er veel in, veel ook niet omdat -daar is die subjectieve kant van het verhaal weer- het emigreren heel persoonlijk beleeft wordt! Wij wonen niet in de bebouwde kom, hebben geen kinderen en geen groot duur huis, om maar even bij de grootste verschillen te blijven.
http://www.rocherouge.fr/nl/columns201111/nov19.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten