Zoals al eerder vermeld en beloofd; een vervolg op het verkrijgen van ADSL. De technische problemen bestaan hieruit, dat met een 11 kilomter lange telefoonlijn geen ADSL mogelijk is. Het emailen gaat én verschrikkelijk traag én de verbinding vliegt er continu uit. Het inbellen duurt gemiddeld vijf minuutjes, een pagina laden soms ook. Bijlages en foto's zijn niet te openen. Geschreven teksten gaan direct met Control C onder de knop of we schrijven ze eerst in het kladblok. Sinds we eigendom zijn van dit huis, is Marc al in de weer gegaan met informeren en het zoeken naar een oplossing. We zitten in een diepe gorges en hebben ook geen connectie met welke zendmast dan ook. Dat onze telefoonlijn naar de overkant van de rivier gaat, was met de aanleg van de lijn waarschijnlijk het meest logische.
Vandaag zou er een techneut komen, maar gisterochtend vroeg werden we gebeld door France Telecom (voor het gemak voorlopig FT) dat die afspraak niet door gaat, maar we al wel een nieuw huisnummer hebben. Het is nog niet in gebruik, maar daar wordt in het dorp op het plateau boven ons komende weken hard aan gewerkt. 's Middags is Marc op pad voor CV-onderdelen en koperen buizen en ik krijg onverwacht bezoek van een bedrijf dat voor FT het werk in deze regio uitvoert. De meneer was zeer kundig en op de hoogte van onze aanvraag, wist ons nieuwe nummer al en had veel geduld en begrip voor onze wensen. Met handen en aanwijswerk, kon ik hem duidelijk maken wat we wilden. Ik krijg zijn naam en telefoonnummers en we kunnen de offerte deze week tegemoed zien. We zien dit alles gebeuren onder voorbehoud, we blijven rekening houden met de franse manier van werken. Maar aangezien dit bedrijf geen FT is en van aanpakken weet, krijgen we er zelfs vertrouwen in dat we voor volgend jaar toch ADSL hebben.
De keuzes die we hebben verschillen enorm. De goedkoopste oplossing is 1 extra paal en 150 meter telefoonlijn. Maar dan moet het ADSL-signaal wel draadloos over het ravijn en ik zal heel wat bomen daar moeten snoeien of kappen. Verder stoort dit als het mist en de wolken hangen hier dagelijks onder onze voeten in de gorges. De andere meest dure oplossing is een geheel nieuwe lijn langs de weg gesteund door zo'n 15 palen. Maar dan heb je praktisch geen risico van storing en de lijn is dan geen 5 kilometer lang en geschikt voor ADSL!! Met de opluchting van deze actie zet meneer me weer thuis af, nadat we de situatie ter plaatse hebben doorgesproken. s'Avonds belt Marc de meneer nog eens op en zelfs vandaag was er nog contact. Hij had nog wat opties uitgezocht en wilde die aan ons voorstellen.
Bellen met fransen gaat ons ook steeds makkelijker af en dat lucht enorm op.
Zolang je niet direct met FT hoeft te communiceren is er blijkbaar niets aan de hand. Men werkt door en houdt zich aan de afspraken.
Alles nog onder voorbehoud, maar het 'franse' systeem staat ons weinig tegen.
Groot feest en natuurlijk vaak foto's en filmpjes op de blog als het zover is!!
(wordt vervolgd)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten