woensdag 21 maart 2012

Mesh

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/doteMqP6eSc?rel=0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
of
Film 100% mesh
(Ik krijg het nog niet voor elkaar de juiste insluit code voor filmpjes hier toe te voegen. Soms lukt het wel, soms lukt het niet.)

De webshop draait nu een paar weken. We verkopen er 3D modellen, de meeste kant en klaar voor Secondlife, maar er komt een serie artikelen/3D modellen aan die de basis kunnen zijn voor onderdelen van het bovenstaande filmpje.
Net als 2D tekenen op een computer, is 3D ontwerp zeer tijdrovend. Wat ze vroeger met pen en potlood deden, doen ze natuurlijk tegenwoordig met computers. Zo genoten we 'vroeger' van tekenfilms die je niet anders kunt noemen dan tekenfilms, getekend.
De supergeavanceerde animatie-films van tegenwoordig, worden nog steeds 'getekend', met de computer en dezelfde programma's die Marc gebruikt voor zijn tamelijk eenvoudige ontwerpen. Omdat het toch ons werk is, kan ik het niet laten weer een voorbeeld te plaatsen. De naam 'Animatie' komt van deel twee van het maken van zo'n filmpje. Vroeger was het zaak van heel veel tekeningen met kleine verschillen van armen en beentjes en misschien de mondjes en ogen, snel doorgebladerd om het geheel te laten bewegen. Althans, de suggestie werd gewekt. Nu gaat dat animeren met de computer, uiteraard. Ook geen sinecure weet ik sinds kort door Marc's werk.
Wat het filmpje laat zien, de scene, vind ik nou niet bijster interessant. Een motorrijder -mijn gedachten gaat even uit naar de terreur in Toulouse!!- uit de toekomst die een gevecht aan moet met één of ander machinaal vliegend wezen.
Wat me zo aanspreekt is een grote stad die volledig is opgevroten door de natuur. Hoe mooi kan een stad zijn. Want ik hekel steden sinds een paar jaar. Voor mij is daar weinig tot geen pracht te bekennen, geen authentieke geuren en geen eerlijk groen -op het onkruid in de stoep na dan- .
Verder de kwaliteit van deze animatie-film die 100% mesh IS, fantastisch en van hoge artistieke waarde.
In meshes kan alles, maar ja, het blijft als pixels op een beeldscherm staan en bewegen.

Ik kon het echt niet laten, mesh, een vloek en een zegen dat dat op ons pad kwam.

2 opmerkingen:

  1. Klik op delen en vervolgens op insluiten. Gr. H.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 10, je moet op GoogleEarth een op streetlevel inzoom op Detroit. Nix pixels maar reality: verbijsterend.

    BeantwoordenVerwijderen