zaterdag 11 juli 2009

moestuin-update

Een warme middag, vers gerooide aardappels van gewoon formaat, eigen vers geplukte snijboontjes en een Aubrac-biefstuk van formaat gemarineerd in verse kruiden en heel veel knoflook. Een beetje (gekochte) sla erbij met notenolie-honing-dressing en af was de middag, mmmmmmmmmmmm.
Verder zijn onze eerste groenten heel bijzonder. Er zit vanalles tussen, van volmaakt en heel groot tot mismaakt en wat aan de heel kleine kant. De smaak is vol en zoals het hoort. Nieuw als je altijd kas-groente eet, of voorgesneden.



De komkommers krijgen ook de meest rare vormen, meer pompoenachtig. De boontjes hebben ellemaal last van de droogte, voor zover we kunnen geven we ze wat gieters water. De bleekselderij staat vermoedelijk te droog, maar de pepertjes-plant heeft al hele kleine pepers. Verder doen de aardbeien wel hun best, maar ook zij zouden altijd vochtig mogen en dat redden we natuurlijk niet. Bamboe-systemen zijn wel in de maak, maar dat kost veel tijd. Het nieuwe vak dat Marc gemaakt heeft wil ik pas inzaaien met wintergroente na 1 goede bui. (die we al 4 weken niet gehad hebben)

Verder gaan de koolsoorten als een speer en is de uien-oogst mislukt. Die hebben te donker en te nat gestaan, hoe is het mogelijk!! Dus extra smullen van de 10 sjalotten die ik wel heb kunnen oogsten. Ze drogen nu in het zonnetje.
Inmiddels ben ik door toeval wat bosjes knoflook rijker en heb ik op de markt de man weer gespot die (in 3 talen, jawel) worstjes in allerlei smaken verkoopt en hele kleine rauwe hammetjes. Dat wilde ik wel graag in huis hebben, als heel erg lekkers voor de gelegenheid. Zoals het nu aan de balken hangt ziet het er wel heel traditioneel uit! een heerlijke geur en ouderwetse sfeer. Ik wil niet de kazen op de droogplank leggen om dit geheel nog echter te maken, want dat zal smelten, stinken en vies worden vrees ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten