dinsdag 26 mei 2009

stank en beestjes

Nu besluit ik de vorige blogpost met de woorden dat ik hoop zonder stank en beestjes te mogen eindigen in een typisch frans boeren rommeltje, maar dezelfde nacht dat ik mijn verhaal over het boerenstel doe ontdek ik in de keuken, daar nog wel potverdrie!!, heel veel kattenpis. De ochtend erop boen, zuig, stof en dweil ik me een slag in de rondte en tot overmaat van ramp halen de 2 mierenlokdoosjes niets uit en zie ik een kleine kakkerlak wegschieten.
De moed zakt me in de schoenen. Ik doe zo veel aan het schoon houden van het huis. Nog wel als reactie op hoe we het hier aantroffen, in Nederland deed ik het huishouden juist op de franse slag. Hier heb ik soms het gevoel alsof ik smetvrees heb en overdrijf en dan toch al die natuurlijke beestjes in hoeken en gaten... Het was hier bedolven!!!! onder een laag muizen en vleermuizenuitwerpselen, rattenpies en half vergane knaagdierenlijkjes. Stof, dode insecten, vergane bijennesten tussen ramen en luiken met de was in het hout getrokken, Slangenvellen aan het plafond, een dikke laag roet op al het hout en de muren, vochtplekken, verrotte planken in de kasten, vermolmd hout dat als stof nog steeds tussen de balken uit waait en de klimop die een flink eind overal naar binnen is gegroeid. En ik maar denken dat ik de viezigheid een beetje de baas was.
De moed zakte nog meer door het geen tijd hebben om naar boven te gaan om te internetten en een falende internet-verbinding thuis. Ik kan mezelf dan niet uiten en natuurlijk de maandelijkse periode die me extra van slag doet zijn. Grumbelgrumbelgrumbel. Vlak na de boterham die avond ben ik zo mijn bed in gedoken, gaan lezen en erg vroeg gaan slapen.
Vandaag een lange maaidag voor de boeg en een sociaal lastig probleempje om aan te gaan. Ik heb namelijk een local beloofd het beetje gras op de helling te maaien en een uurprijs afgesproken. Ik snij me daarmee financieel in de vingers en het is me als 'prof' mijn eer te na dit zo te doen. Dus voor ik ook 1 cm draad vermaaid heb ga ik het gesprek maar eerlijk aan dat ik niet wil doen voor die uurprijs. Nu is deze francaise geen makkelijke dame en keert iedere eurocent 3x om, dus ik denk dat ik haar moet vragen een buurjongen hiervoor te vragen. Ik kan het ook voor die prijs eigenlijk niet doen. Lastig en typisch Martine die op deze wijze zich weer stoot tegen dezelfde steen. Ik ben tenslotte ook geen ezel....
Maar ook vanochtend vroeg is er in een nieuw hoekje in de keuken weer gepiest, zou Cros toch een katertje zijn? Maar de plasjes zijn wel heel groot en de muren zijn niet droog??

Geen opmerkingen:

Een reactie posten