zaterdag 9 mei 2009

Moestuindag


Prachtig buitenwerk-weer bracht me ertoe een rustplek te maaien in de bocht van de weg bij de waterval. Voor wandelaars is er niets op de hele route waar je even kunt zitten. We hebben een tuinbank staan die we niet gebruiken. Een stalen frame met 3 stevige planken. Ik zou hem daar graag neerzetten als rustpuntje op een schaduwrijke koele plek op de route. Alle bramen en brandnetels maai ik kort. Halverwege begint het te gieten, maar tijdens het maaien op valt het me nauwelijks op.De oprit maai ik wat breder en nat geworden stop ik er maar mee. Na wat ge-photoshop maak ik eten en de zon breekt weer door. Het gaat daardoor ontzettend lekker ruiken en de rest van de dag speelt zich buiten af. Bewolking zwaar van regen wisselt af met een al hete zon. Marc werkt verder aan de drainage achter de secadou (notendroger en nu ook hondenhuis) en ik ga de moestuin in. Na het verpoten van slaplantjes en worteltjes besluit ik voor de erwten een steunconstructie te maken zodat ik zij de volle grond in kunnen. Ze zijn al 15 tot 40 cm hoog. Van oude heklatjes en kippengaas spijker en niet ik 2 ramen in elkaar waartussen ik het gaas niet. Leuk om te doen maar waar moet ik de peulen laten??? Samen zoeken we een plek en we zijn het erover eens dat ik een strookje vrij moet maken op een zonnige plek. ongeveer 2 vierkante meter is zo gebeurd, maar het blijft zwaar met die hak. Na het inpoten (de grond is heel vochtig!! en warm en we hebben niet gesproeid) geleid ik de tere steeltjes met hun stugge klimsprietjes door het gaas heen en geef ze een gieter water. Ook de sla en worteltjes krijgen een 3e plons. Afwachten maar...Eind van de dag verplaatsen we het bankje naar de gemaaide plek. Het is al heel vertrouwd om daar te zitten... Verfrissend door de koelte van het water en toch wat in de zon. We doen het leuk samen in dit nieuwe leven, het stelt ons gerust...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten